UCZEŃ JEST CZŁONKIEM SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ/ KLASOWEJ |
ZADANIE
|
FORMA REALIZACJI |
TERMIN/ODPOW.
|
UWAGI
|
- Przestrzeganie regulaminu uczniów - Przestrzeganie ob. obowiązujących w klasie umów - Integrowanie klasy - Wybór samorządu klasowego - Sumienne wypełnianie dyżurów w klasie - Systematyczne przygotowywanie się do zajęć - Aktywny udział w apelach grupy wiekowej - Troszczenie się o estetykę klasy - Reprezentowanie klasy w konkursach szkolnych międzyszkolnych - Typowanie uczniów do zespołu wyrównawczego - Przydział uczniom miejsc w ławkach w klasie
|
- Odczytanie i omówienie regulaminu - Wspólne ustalenie kontraktu- spisu umów obowiązujących w klasie - Sporządzenie grafiku dyżurów - Systematyczna kontrola zadań - Poszanowanie sprzętu klasowego, szkolnego - Organizowanie konkursów, zabaw i gier
- Uwzględnienie u uczniów wzrostu, wad słuchu, wzroku
|
IX- wychowawca uczeń
cały rok- uczeń wychowawca
X- wychowawca IX - wychowawca
|
|
UCZEŃ ZNA SWOJE PRAWA / PRAWA DZIECKA |
- Poznanie, zrozumienie pojęcia „prawo” - Określanie i wymienianie praw zawartych w Konwencji - Wykonanie gazetki ściennej „ Moje prawa” - Przeprowadzenie konkursu plastycznego „Prawa dziecka w rysunku”
|
- Zapoznanie z Konwencją Praw Dziecka -Prowadzenie pogadanek, dyskusji na temat praw dziecka - Zgromadzenie materiałów, wyznaczenie redaktorów gazetki - Wykonanie prac plastycznych związanych z tematem
|
XII- wychowawca uczeń
uczeń
|
|
UCZEŃ JEST TOLERANCYJNY
|
- Dostrzeganie różnic w świecie ludzi i akceptowanie ich - Rozumienie swojej odrębności - Szanowanie indywidualności innych ludzi - Okazywanie szacunku dorosłym i rówieśnikom - Wyrażanie i okazywanie pozytywnych uczuć - Udzielanie pomocy potrzebującym - Przeciwdziałanie agresji i unikanie sytuacji konfliktowych
|
- Rozwijanie ducha tolerancji, poszanowania praw i godności własnej i innych - Doskonalenie umiejętności komunikowania się poprzez zabawy i gry interakcyjne - Tworzenie atmosfery sprzyjającej rozwojowi dziecka - Rozmowy w kręgu, rysunek - Wdrażanie do pomocy koleżeńskiej
|
cały rok wychowawca uczeń
|
|
UCZEŃ BIERZE UDZIAŁ W WAZNYCH UROCZYSTOSCIACH SZKOLNYCH I KLASOWYCH |
- Organizowanie imprez klasowych, pogłębianie więzi emocjonalnej w zespole
- Dzień Chłopca
- Wieczór wróżb – Andrzejki
- Mikołajki- grudzień miesiącem obdarowywania
- Klasowa wigilia
- Zabawa karnawałowa
- Jasełka
- Dzień Kobiet
- Dzień Matki
- Udział w organizowanych imprezach i uroczystościach szkolnych
- Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego
- Dzień Edukacji Narodowej
- Święto Niepodległości
- Pierwszy dzień wiosny
- Dzień Patrona Szkoły
- Rocznica Uchwalenia Konstytucji 3 Maja
- Dzień Dziecka
- Uroczyste zakończenie roku szkolnego
- Przygotowanie uroczystego apelu dla grupy wiekowej
- Prawa człowieka - Prawa dziecka
- Tydzień bezpieczeństwa
- Udział w świątecznej zbiórce żywności
|
- Oddawanie hołdu w miejscach pamięci narodowej - Składanie kwiatów, zapalanie zniczy - Przyjmowanie właściwej postawy w czasie apeli i uroczystości szkolnych
- Przygotowanie scenariuszy przedstawień, przydział ról uczniom, nauka piosenek - Wykonanie dekoracji
|
cały rok
wychowawca uczeń rodzice
|
|
UCZEŃ DBA O KULTURĘ OSOBISTĄ
|
- Wyrabianie nawyku kulturalnego zachowania w szkole, domu, na ulicy i innych miejsca - Kultura języka w kontaktach z innymi osobami - Dbanie o schludny wygląd ciała i odzieży
|
- Rozmowy na temat kultury zachowania, języka, stroju - Egzekwowanie zwrotów grzecznościowych - Zabawy i gry interakcyjne - Składanie życzeń urodzinowych koleżankom i kolegom
|
cały rok wychowawca uczeń rodzice pracownicy szkoły
|
|
UCZEŃ DBA O BEZPIECZEŃSTWO SWOJE I INNYCH
|
-Przestrzeganie obowiązujących przepisów i regulaminów związanych z bezpieczeństwem
- przepisów ruchu drogowego
- regulaminu korzystania z sali gimnastycznej
- regulaminu kąpieli na basenie
- regulaminu wycieczek pieszych i autokarowych
- Umiejętne ocenianie sytuacji zagrażających zdrowiu i życia - Zawiadamianie dorosłych lub odpowiednich instytucji o sytuacjach zagrożeniach - Bezpieczne poruszanie się po szkole - Nieopuszczanie terenu szkoły w trakcie zajęć
|
-Zaznajomienie z obowiązującymi regulaminami i przepisami -Praktyczna nauka przechodzenia przez jezdnię - Określanie sytuacji i sposobu zawiadamiania dorosłych i odpowiednich służb w sytuacjach zagrożenia - Doskonalenie umiejętności posługiwania się telefonami alarmowymi i wiarygodnego przekazywania wiadomości - Symulowanie akcji ewakuacyjnej na wypadek niebezpieczeństwa -Zapewnienie bezpiecznych przyborów i przyrządów używanych na zajęciach ruchowych i plastyczno- technicznych
|
cały rok wychowawca uczeń instruktor pływania dyrektor
|
|
UCZEŃ DBA O ZDROWIE I PRZYRODĘ
|
- Stawianie wymagań dotyczących higieny osobistej, czystości wokół siebie, w plecaku, kultury korzystania z urządzeń sanitarnych - Ubieranie się stosownie do pory roku, do pogody - Dbanie o środowisko w szkole i poza nią - Dbanie o higienę pracy / nauki - Umiejętne organizowanie czasu wolnego - Pozytywny stosunek do świata przyrody - Przygotowanie ptasiej stołówki
|
- Wyrabianie nawyków higieniczno- zdrowotnych: częste mycie rąk, zębów, itp. - Rozmowy, pogadanki, rysunki - Kształcenie szacunku wobec życia w każdej postaci - Ustalenie zasad przyznawania dyplomu „Przyjaciela Przyrody” - Wyrabianie odpowiedzialności za stan i rozwój środowiska, w którym żyjemy - Układanie rozmaitych planów: plan dnia, plan imprezy, plan wycieczki - Wykazanie korzyści z ekonomicznego wykorzystania czasu zajęć i czasu wolnego - Wykonanie karmników dla ptaków
|
cały rok higienistka
X wychowawca
cały rok wychowawca uczeń
XI uczeń
|
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI |
- Organizowanie zebrań ogólnych i kontaktów indywidualnych - Wspólne organizowanie i uczestniczenie rodziców w zajęciach edukacyjnych, uroczystościach i imprezach klasowych i szkolnych
- Dalsze poznawanie środowiska rodzinnego uczniów
- Pedagogizacja rodziców
|
-Wybór Rady Klasowej
- Rozbudzanie zainteresowań rodziców postępami edukacyjnymi dzieci i ich zachowaniem - Włączenie rodziców do prac i pomocy przy organizowaniu imprez klasowych i opieki w trakcie wycieczek - Udzielanie pomocy rodzinom w trudnej sytuacji materialnej – zakup ksiażek , bezpłatne obiady, dofinansowanie wycieczek - Zapoznanie rodziców z planami dydaktyczno- wychowawczym, zasadami oceniania, statutem - Zapoznanie rodziców z Konwencją Praw Dziecka oraz z Europejską Kartą Praw i Obowiązków Rodziców - Pogadanka – „Rola kary i nagrody w wychowaniu dziecka’
|
cały rok
wychowawca rodzice
wychowawca pedagog dyrektor
IX wychowawca
XI wychowawca
V wychowawca
|
|